Wednesday, January 6, 2010

Apa Ertinya Cinta?

Bukanlah ak nk buat review pasal lagu Ari Lasso dan Melly tp cuma nk pointkan satu perkara yg aku rasa org pandang skop erti cinta dan ukhuwwah tu sgt sempit..

Bila cakap psl Ukhuwwah konon2 semangat la kan..
tp..bila aplikasi..susah nk kata la jauh mana sebabnya benda ni adalah rutin harian yg kita sendiri tk perasan..

ketika kita makan,ketika kita tidur,ketika kita bekerja..

Bab2 mcm ni,bgi aku dtg spontan..tk perlu difikir2..kita pn lepas pandang tindakan kita..


Ustaz Razi pernah ckp,Akhlak kita adalah perkara yg kita buat terus tanpa berfikir..
so,mungkin la kita boleh nilai sendiri akhlak kita lepas ni..


“Serendah-rendah ukhuwwah ialah berlapang dada dan yang paling tinggi ialah ithar.”
Imam Hassan Al-Banna


Ithar=mengutamakan kepentingan org lain lebih dri kepentingan diri..


Siapa rasa dia dh sampai tahap Ithar pd kawan dia?ok,boleh angkat tgn depan komputer..

2 comments:

one_munawwarah said...

sy susah nak ithar bila bab nak pilih bahagian ayam. (T-T)

kilah said...

haa..
akak phm!haha

tp..mungkin la akak tk brapa sgt mkn daging..makan dua cubit je,akak dh boleh pas kt org..

apa kata lepas ni..awak try kongsi dgn kwn awak..
mula2 bg sket apa yg awak ada..
lama2 nanti..mungkin boleh bagi dgn lebih bnyak..

at least..dia dpt sama mcm awak dpt..=)