Thursday, March 19, 2009

Healthy beb,healthy!!

Entri ni hanya peringatan:

ko kena tahu few facts:
1)ala,ak mkn mnyak mana pn tk gemuk,ak tk exercise pn tk ngape..--ckp mnder ni tk ok ok..coz paras kolestrol tk tggu ko gemuk ke kurus utk dia tinggi
2)masa muda2 la nk mkn sukati..tkyh kesah nk mkn.ko nk mkn apa,ko telan ok..--ini pn tk ok..coz apa2 je yg kita buat msti ada efek dia..tk kesah jangka panjang atau pendek
3)pas mkn nk trus tdo la..--bunyi cm pemalas..
4)fast food,3-5 kali seminggu--hoho..consumption ini tlalu tggi..dalam masa 5 tahun,consistently ko lakukan mnder ni, ko leh dpt atherosclerosis(salur drh tersumbat..)
5)makan nasi yg highly starch sebanyak 2-3 pinggan dalam satu meal..--nasi juga boleh buatkan paras gula dalam bdn ko tggi!!
6)its not ok kalo ko slalu makan anggur,pisang..apa erk lagi buah yg tggi gula..mkn la oren n lemon..(haha..walopn ak tatau sejauh mana buah2 berasid tggi ni beri kesan utk emulsification lemak dlm bdn..tp,ko telan je la..coz satu,dia leh tggikan penyerapan iron dlm bdn ko..dua,sbb dia bg ko vit C..so,ko leh elak common cold.)
7)merokok itu bawak ko gila bnyak penyakit..name it..apa je ko tanak,dia leh bg kt ko..so,nk teruskn merokok?think twice man..

dan ko patut:
1)screen paras cholestrol ko setiap 5 tahun bila ko berumur 20 tahun..(ak tk nah buat..even,ak tatau jenis darah ak apa..haha..)--ckp tk serupa bikin..at least,I know what runs in my blood..lack of G6PD enzyme..(menarik tk menarik,perempuan ada mnder ni..slalunya dia carrier je..haha..3% je ada kt dunia ni ok..ak adalah 3%..bangga!!(tk psl..))
2)cek BP ko..keep it below 120/80--selalunya hypertense undiagnosed..so,kita nk elak complication of hypertense..cthnya strok,renal prob.bla..bla.. the earlier the better..
3)kalo ko jadik cm aku yg tk beriadah langsung ni..ko pegi la kelas jalan kaki ke hape ke..burn some calories!
4)buat la pape yg make sense kt ko utk keep ur healthiness level good..such as do screening utk 4 cancer yg leh di screen ke,Colon cancer,Breast cancer,Cervical cancer and prostate cancer..

mee dgn nasi? --ko patut pilih mee
olive oil dgn palm oil?--obviously olive oil syg..heh
white meat or red meat?--white,plain and good..
kacang gajus or kacang badam??--haaa..carik jwpn sndirik.

bila ko tua nanti,ko leh dpt kan cardioprotective drug dan dptkan consultation dr:
4 ubat cardioprotective:
ACEI,beta blocker,statin aspirin(tk sia2 Dr Musa tnya soalan btubi2 kt aku..hehe)

kenapa ak ckp psl mnder ni?
sbb ak tanak bila tua nanti,kita menyesal..kita taknak,bila kita tua,baru kita sedar yg prioriti utama kita adalah hidup sihat..
bukanla langsung tkleh mkn dn buat mnder2 ni..tp,jrg2 kan la supaya ko dpt hidup yg bkualiti..hidup lama2 pn sakit,susah jugak..
kita amik primary prevention ok.. galakkan family dan korg nye acquaintainces utk buat mnder2 ni..
eleh,ak ckp je lebih..haha..tp,itu la..take it to ur heart..

p/s:moga Allah kurniakan kesabaran pd mereka..skrg,mahu balik rasanya..ntah la..

2 comments:

Fez said...

mcm dietician lak ko ni. susah la sebenarnya bab2 menahan diri dari makan dan mengamalkan cara hidup sihat ni. 'makan itu enak..'(ni slogan yara eh??) haha..

so sebagai usaha utk mengamalkan gaya hidup sihat ni, 20 min every day, berjalan pegi dan balik dari hosp ke mujama3 JUST(jangan naik bas biru hosp), jangan naik gonggok, sit up pagi dan petang dan berlari-lari anak dari dapur ke bilik. hehe..

kilah said...

well..itu la..mkn tu mmg sdp..
makan itu MEMANG enak..haha
satu mnder yg perlu kita elakkan:tgh2 mlm buta,kelaparan,makan nasi ramai2..maggi ke..hahaha

blari2 anak?ak lari kejar Yara tk mau buang sampah sude..lari2 anak dri dapur ke bilik cm pelik je..ak jerit dri dlm bilik,kt dapo dgr..
lain la korg dua..haha