Thursday, April 30, 2009

Beloved dan Iman yg 6

Ayah dan Mak:nk masuk umur 50 tahun,mereka bekerja pekerjaan yg sama cuma lain jabatan..ouh,sekolah rendah mereka sama dan mereka juga dua pupu ye..(consanguinity dlm perkahwinan tidak digalakkan sbnrnya..)
Ayah:menekankan wanita juga harus mempunyai pekerjaan..jgn duduk rumah je,nanti susah hidup..(ak tk expect ayat ni keluar dri lelaki kot..)--kdg2,ak rasa ayah ak cm ada unsur2 feminisme..dia rasa perempuan kena ada gantung pd diri sndiri,supaya nanti tk dibodoh2kn oleh lelaki..dia ckp cmtu kt ktrg..mungkin kerana pengalaman yg dia dh pnah tgk kot..ntah..
Mak:oleh kerana bekerja dlm KPM,maka mak mengesyorkan cikgu tidak kira profession mahupn menantu..haha...(ouh,mak ak tk mnyak ckp sgt..)
Ouh..ini,family arrangement..tp,ok wut kan..hehe
makcik ak citer,opah ak sgt berkenan dgn mak ak,smpi mak ak balik cuti U,dia nmpk mak ak,dri luar pintu bas dia dh panggil..opah,so sweet!!haha

yoep(1):abg ak yg tua setaun dri ak tu gile komited bila dh jadi cikgu ni..
kilah(2):yg garang tu la..

anis(3),menanges exam berlambak2..

ehsan(4):nk jadik pilot tp fail exam..haha




intan(5),'sibuk' la sgt dgn saloon class dia..(tahu tk,vocational skul dia guna mekap MAC n Clinique utk kelas andaman..branded btol, bedak cina opera tu pn ak tkde..haha)


mamat(6),duk kat skola tnpa tetamu untuk dua minggu--mamat sgt kesian,dia manja,so,tiap2 pagi smpi skrg,dia call rumah..hnya utk tnya kabar..isk2..

izzah(7) si operator telepon yg jawab telepon mcm kaunter syarikat kartun tu pn ikut sama pergi yoep's and ehsan's places..dia kata,dia rasa glamer la..(minah ni mmg gile glamer..haha)--dia nk jadik cikgu bila besar.

ouh,ak ada abg umur 25 sbnrnya kalo dia hidup lagik..

have a safe journey semua!!--ak tk sweet mcm ni sbnrnya in the real world..

get to the 2nd topic..
qadha' dan qadar adalah persoalan yg mmg selalu org tnya dalam agama kita..

bila tnya apahal ko g minum arak,kan haram??

ko kurang bijak kalo ko jwp qadha' dan qadar Tuhan..kalau ak ada kt ctu,ko akan rasakan penampar aku..

full text of tazkirah qadha' dan qadar

Dari Abu 'Abdirrahman Abdullah bin Mas'ud radhiallahu 'anh berkata : bahawa Rasulullah telah bersabda, "Sesungguhnya tiap-tiap kalian dikumpulkan penciptaannya dalam rahim ibunya selama 40 hari berupa nutfah, kemudian menjadi 'Alaqoh (segumpal darah) selama itu juga lalu menjadi Mudhghoh (segumpal daging) selama itu juga, kemudian diutuslah Malaikat untuk meniupkan roh kepadanya lalu diperintahkan untuk menuliskan 4 kata : Rezeki, Ajal, Amal dan Celaka/bahagianya. maka demi Allah yang tiada Tuhan selainnya, ada seseorang diantara kalian yang mengerjakan amalan ahli syurga sehingga tidak ada jarak antara dirinya dan syurga kecuali sehasta saja. kemudian ia didahului oleh ketetapan Allah lalu ia melakukan perbuatan ahli neraka dan ia masuk neraka. Ada diantara kalian yang mengerjakan amalan ahli neraka sehingga tidak ada lagi jarak antara dirinya dan neraka kecuali sehasta saja. kemudian ia didahului oleh ketetapan Allah lalu ia melakukan perbuatan ahli syurga dan ia masuk syurga.

“Tiada seorangpun dari kalian kecuali telah ditulis tempatnya di neraka atau di surga.” Salah
seorang dari mereka berkata, “Bolehkah kami bertawakal saja, ya, Rasulullah?” Beliau menjawab, “Tidak, (akan tetapi) beramallah…karena setiap orang dimudahkan (dalam beramal).” Kemudian beliau membaca ayat ini, “Adapun orang yang memberikan (hartanya di jalan Allah), bertakwa dan membenarkan adanya pahala yang terbaik (surga), maka Kami kelak akan menyiapkan baginya jalan yang mudah. Dan adapun orang-orang yang bakhil, merasa dirinya cukup dan mendustakan pahala yang terbaik, maka Kami kelak akan menyiapkan baginya (jalan) yang sukar [QS. Al-Lail (92): 5-10].” (HR Bukhari dan Muslim, dari Ali bin Abi Thalib)

p/s:sbnrnya,ak rasa cm nk balik msia..busan dok sini..

1 comment:

sempliciotto said...

"perempuan kena ada gantung pd diri sndiri"

skali baca macam suh org pompuan gantung diri sendri lah. sejak bila ko kawan dgn apek jual sayur? huhu

sabar ya pak, tinggal 3 bulan je lg ko nk balik rumah mama yang indah permai ehee