Wednesday, June 3, 2009

Andai Ku Tahu

"Seseorang itu tidak akan mengetahui apa yang akan dikerjakan pada esok harinya dan seseorangpun tidak akan mengetahui pula di bumi mana ia akan mati." (Luqman: 34)


Dari Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w. menepuk
bahuku lalu bersabda:
"Jadilah engkau di dunia ini seolah-olah engkau itu orang gharib - orang yang berada di suatu negeri yang bukan negerinya sendiri - atau sebagai orang yang melalui jalan."
Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma berkata: "Jikalau engkau berpetang-petang, maka janganlah engkau menanti-nantikan waktu pagi dan jikalau engkau berpagi-pagi, janganlah engkau menanti-nantikan waktu petang - yakni untuk mengamalkan kebaikan itu hendaklah sesegera mungkin. Ambillah kesempatan sewaktu engkau berkeadaan sihat untuk mengejar kekurangan di waktu engkau sakit dan di waktu engkau masih hidup guna bekal kematianmu." (Riwayat Bukhari)
Mati itu dapat membuatkan kau yg tgh seronok2 tiba2 senyap..
berfikir,kalau la boleh ditahan dan diminta dekat Allah;jangan ambil nyawaku sekarang..
merayu dekat Allah ada lagi kau rasa ketidakcukupan dalam hidup kau..maka,extendkan lah umurku kerana aku memerlukannya..
hah..mnder mcm tu tidak terjadi..maka nya.......hurm..ntahla..

2 comments:

ciko cip said...

salam, aku baru bukak blog ko td.terkejut plak tetibe terkesima tgk mayat sape plak ni.aku terpk tetibe..dr awal diciptakan nabi adam till now, manusia hidup dan mati, dtg dan pergi..dan kita adalah salah seorg dr infiniti manusia yang hidup di bumi Allah sampai satu masa kita akan diambil..pernah tak terpk bila tgk org2 disekeliling,contohnya pakcik sayur ke atau sesape saje student jamiah arab mane2 ke, mungkin je kita adalah dia, dan bagaimana agaknya kalau aku di tempatnya? dr kacamata aku sebagai manusia, dan dia jg memandang aku sbg seorg manusia yg lain, aku tgk gambar org meninggal time tsunami, yang mati terapung ke mata lebam semua, bagaimana agaknya kalau aku adalah dia?dan kita jg akan pergi seperti mana org lain pergi.silh berganti..apakah gunanya Allah menciptakan segala2 yang ada di dunia, dgn malaikat yang turun dan naik ke langit, segala haiwan dan apa shj yg ada di dunia, tidaklah untuk kita hidup secara sia2 shj.hmmm moga hidup kita semua bukanlah hidup yang hanya sebagai seorg manusia yang hidup di bumi ini, biar ia jd satu stage yg berharga dalam jalan ke arah hidup yang lebih kekal kat alam akhirat nnt..InsyaAllah

kilah said...

=)...
itu lah..takut btol mati tu..
ko jgn,mcm ak ckp kt ko la..lepas forensic hari tu..tiap org yg lalu,adalah mangsa imaginasi aku untuk rupa selepas mereka mati..heh..
insya Allah,Tuhan ambil nyawa kita dgn cara yg terbaik,matikan kita dgn mati yang baik,mayat kita dalam keadaan yg baik..
doalah kan..