Friday, June 5, 2009

P/S:I Love You

Pernah tgk cerita P/S I love you??hah,tkyh tgk pn tkpe..tak best pn ak rasa..haha

cuma,aku kagum la manusia ada cinta yg mendalam smpi begitu sekali..ditinggalkan surat2 yg berantai untuk menunjukkan rasa cinta..(eceh..ok,abaikan..ak bkn dlm mood berjiwang..)

Kalo rasa sayang kita dekat Allah begitu senang untuk wujud..mendahulukan Allah dalam apa2 jua keadaan..berhusnu zhan dgn Allah sentiasa..bergantung dgn Allah pd setiap ketika..bukan ke bagus??

tkpe,ak nk straight to the point(sebut mcm Opah ak sebut..PO YEIN..hikhik..gedik..)

entri ni ak tulis setelah ak tgk cerita kun fa ya kun..first tym tgk..ak dah dok susah hati..

puasla ak dok teresak2 teringat mati dlm cerita kun fa ya kun melayu tu..rupa2nya ak salah cerita weh..haha*ok,patutnya ak bersyukur lah berjumpa dgn cerita ini..

ak dpt kesan ak salah cerita setelah ak dapat detect kun fa ya kun yg dimaksudkan org ramai adalah cerita indonesia..*haha,boleh la kalo nk gelakkan ak..sbbnya..lepas tu ak sengih2 sndiri..apa barang la minah ni..haih

pastu,pergi la tgk balik kun fa ya kun indonesia..ak tk nangis pn tgk citer ni..cuma hati rasa kagum..*alah aku ni,semua cerita nk nanges..ngada2

Tuhan itu ada.Fitrah manusia diwujudkan untuk rasa bertuhan.Kalau kau rasa ko seorang,kau kena ingat Tuhan tu ada..bila ko rasa sakitnya hati disakiti manusia..kau kena ingat,Tuhan tu ada..

bila hati ko risau mengenangkan sesuatu,kau kena ingat Tuhan tu ada..Tuhan tu ada,bukan takat ada,dia ada 99 sifat..dan salah satu 99 sifat yg selalu kita mahukan untuk memenuhi kehendak dan keperluan kita apa??

Ar-Rahman..


Surah Maryam ayat 58-61..

Mereka itu adalah orang2 yang telah diberi nikmat oleh Allah,iaitu para Nabi dan keturunan Adam,dan dari orang2 yang kami angkat bersama Nuh,dan dari keturunan Ibrahim dan Israil,dan dari orang2 yang telah Kami beri petunjuk dan telah Kami pilih.Apabila dibacakan ayat2 Allah Yang Maha Pemurah kepada mereka,maka mereka menyungkur dengan bersujud dan menangis

Maka dengan sesudah mereka,pengganti mereka(yg jelek) yang menyia-nyiakan solat dan menurut hawa nafsu,maka mereka kelak akan menemui kesesatan.

Kecuali orang yg bertaubat,beriman dan beramal soleh,maka mereka itu akan masuk syurga dan tidak dianiaya sedikitpun..

Iaitu,syurga Adn yang telah dijanjikan oleh Tuhan yang Maha Pemurah kepada hamba2nya sekalipun (syurga itu) tidak nampak.Sesungguhnya janji Allah itu pasti akan ditepati


Maka nya,aku ni bukan lah penceramah yg reti hendak mengulas sesuatu ayat atau situasi..


Yang aku mahu kata..
Minta pada Tuhan.Insya Allah dikabulkan..Cepat atau lambat,itu kerja Tuhan..Dia lebih tahu baik buruknya..
jgn jadi mcm manusia dlm surah An-Nas..minta pd selain dri Allah..


ko nak mintak kawen ngan org kaya pn boleh..
tp,ak suggest kt ko la kan..biar la mintak yg senonoh sket..
dia seolah2ko nk mintak kt boss ko,boss,saya nk kawen dgn anak boss bole?
hamboi,bnyak cntik ko..keje tk seberapa..permintaan tak mau-mau..sedar la diri tu sikit..


It applies also dekat Allah la..nk mintak pada Allah..usaha untuk dekat pada dia kenalah ada umphh sikit..
ini solat subuh,subuh gajah..ada hati nk mintak mahu jadi org terkaya di alam semesta..apa2 pn la kan:Allah itu hampir pada kita..Ingat tu!

dh,apa menempek lagi kt sini..bole la kalo mahu bertebaran di muka bumi..mencari apa yg anda mahu..=)

10 comments:

maskedfacies said...

cerita atas dr ayat Quran tu aku x phm. totally. hehe

yang bwh tu paham la.

ok, saje singgah. cheesecake satu! =P

kilah said...

ouh,nak katanya kt sini..Tuhan dah beri nikmat yg banyak dkt org Israil..they are ok with that..tunduk pd Allah..
org kemudian nya..mksd nya..cucu cicit Bani Israil ni..ingkar terhadap Allah sbb dorg ikut hawa nafsu..
hanya tinggal org yg brtaubat dan beriman dgn Allah..mereka tu sume,Allah janjikan syurga..dan Allah menepati janjinya..
ini,mcm apply kt kita jugak la coz,Allah dh beri kita bnyak nikmat..then,kita la kena selalu ingt kt Allah..rasa bergantung dgn Dia..
supaya kita sama2 dgn org yg dpt husnul khatimah..

nk ciskek ke kak??meh la..meh2..hahaha
--kakak yg berdapur..ahaha

maskedfacies said...

ko cuba baca ayat aku btol2, atas dr ayat Quran, aku x paham. start dr ayat tu ke bawah, br paham.

jadi yg ko kena terangkan sekarang kt aku ialah, mende indon2 tu sume? youtube menda lah...

haha

kilah said...

ouh..baru ak phm..ko kena tgk cerita kun fa ya kun indonesia tu..
cerita dia psl..org miskin yg serius bergantung pd Allah..
sbbnya dia tkde duit..dan tkde apa..sedara mara susah..kwn2 pon susah..
lepas tu..dia ajak anak ngan bini dia supaya berikhtiar..doa btol2 pd Allah..beribadat bnyak2..
supaya Allah beri rezeki untuk dorg teruskan hidup..
dan..nk katanya kt sini..pergantungan dgn Allah dlm hidup sgt penting la..bukan kita kena cari Allah dlm senang je..
dan dalam citer ni jugak..ko dpt tgk yg anak branak ni..mmg bersangka baik dgn Allah..percaya yg doa dorg akan diperkenankan..
even,susah2 pn..dorg still derma duit pd org..
dorg percaya akan janji Tuhan..kan Allah kata dkt nabi muhammad mafhumnya:katakan lah wahai Muhammad jika umatmu bertanya aku di mana,katakanlah kepada mereka,ak dekat dgn mereka..

tah..rasa hebat la ada manusia begitu sekali rasa bergantung pd Allah..percaya dan terus percaya akan ada perubahan pd esok harinya..
even susah mcm nk tergolek2..anak2 dh menangis lapar..diorg tetap berdoa..dan terus berdoa..

kalo aku,mungkin masa tu ak dh tk tentu arah..berdoa,tp dh mula mencari bantuan manusia..

tah,ak pn tk pnah lalui satu situasi yg sgt dahsyat..blom diuji payah begini..

p/s:apsal tk o9..takut ke dgn pakcik *********......hahaha

kilah said...

haa..sbnrnya kalo ko g taip kt utube..
kun fa ya kun..akan kuar citer melayu..shaheizy sam blakon..
mula2..ak p bantai tgk citer tu la..
maka..tercipta lah entry mati di bawah..menangis2 dh ak..
pastu..baru la ak tau..sbnrnya..org ramai dok promote citer kun fa ya kun indonesia..
pastu ak mcm..heh,apakah??malu la plak rasa..dah dok feeling2..rupanya..bila ak p citer kt org..
ak salah tgk cerita rupanya..hahaha

Anonymous said...

err kak, ape maksud quote nih "mendahului Allah dalam apa2 jua keadaan"..
cam laen je byik die..

kilah said...

silap2..mendahulukan Allah dlm apa jua keadaan..sori2..akak tukar balik ye..=)
thanks tunjukkn

one_munawwarah said...

ehem.ehem. kemain lagi orang dah habis exam... (^_~)

saye suke p/s: i love u

biaselah saye~

kilah said...

haha..yg i love u ..i love u suka erk..
baca buku lah..hahaha
jgn bermimpi di siang hari..exam anda berderet lagi..=P

Adney said...

mekasih2.. :) sudah bace dengan penuh teliti :p